Cei mai des folositi termeni in Go
Atari
Byo-yomi
Dan
Dame
Geta
Gote
Hane
Ko
Komi
Kyu
Moyo
Shicho
Seki
Sente
alti termeni foarte des intilniti :
Aji
Fuseki
Joseki
Kakari
Kosumi
Miai
Nigiri
Ponnuki
Shimari
Tenuki
Tesuji
Tsume-go
Yose
Aji
- amenintari latente sau posibilitati existente intr-o situatieAjikeshi
- o mutare care elimina aji-ulAji ga warui
- pozitie care are ajiAki-san-kaku
- Trei pietre asezate in forma de triungi (de obicei o forma proasta)Amarigatachi
- o forma in care jucatorul simte ca a facut mutari bune, dar defapt nu a realizat prea multeAtari (Ate)
- O amenintare imediata de captura; mai ramane doar o libertate De obicei sa da o avertizare verbala in acest cazAtekomi
- nesigura, dar pare a fi similara unei mutari spionAtsumi
- o formatie puternica de pietre care se uita spre centru sau spre margineBasami
- cleste
ikken basami
- cleste intr-un pas, pe linia a 3-ataka-basami
- cleste pe linia a 4-aniken basami
- cleste in 2 pasi, pe linia a 3-asangen basami
- cleste in 3 pasi, pe linia a 3-aBata-bata
- vezi oiotoshi-bane, -basami, -biraki
- vezi hane, hasami, hirakiBoshi (palarie)
- mutare care “pune capac”Botsugi
- conexa care formeaza un zid de trei pieseByo-yomi
- timp extra dupa ce s-a terminat timpul total de pe ceasChosei
- viata eterna; o pozitie rara ce implica o captura repetataChuban[sen]
- mijlocul partideiChu oshi gatchi
- victorie rapida (timpurie) printr-o latura mareDaidaigeima
- muatre la patru spatii in lungime si unul vertical, sau invers, fata de o piesa proprie; (precum mutarea calului la sah, foarte mare)Dame
- (inutil); un punct neutru, care nu este teritoriul nimanui; o libertate inutilaDamezumari
- lipsa de libertatiDan
- rang avansatDango
- un grup masiv de piese; o forma foarte ineficientaDe
- o mutare care intra intre doua piese adverseDegiri
- secventa de doua mutari care imping si taieFukure
- umflatura in exteriorFurikawari
- schimb de teritoriiFuseki
- miscarile de inceput de partida care stabilesc influenta si delimiteaza teritoriile (ad literam
pietre imprastiate)Geta
- retea; o metoda de a captura o piatra adversa folosind o “plasa”Gote
- mutare defensiva, pierderea initiativeiGote no sente
- mutare gote cu potential de muatare senteGuru guru mawashi
- "a se invarti in cerc (in dango)" o serie de atacuri care duc la o scara proasta si la capturaGuzumi
- un triunghi gol (forma buna)Hai
- a se tiriHamari
- a intra intr-o capcanaHamete
- o capcanaHana-tsuke
- conexa la un capatHane
- mutare in diagonala jucata in contact cu o piesa adversa
Hane-dashi
- Hane in exteriorHane-kaeshi
- contra-haneHane-komi
- Hane intre doua pietreHane-tsuki
- atac la burtaShita-hane
- Hane dedesubtHanami ko
- ko in care un jucator nu are mai nimic de pierdut iar celelalt foarte mult
Harazuke
- atac la burtaHasami
- mutare care nu mai permite extensia pe nici o parte a adversarului (vezi basami)Hasami-tsuke
- atasare-clesteHazama
- punct de echilibruHazama-tobi
- saritura de un punct pe diagonalaHiki
- retragereHikkuri-kaeshi
- secventa auto-reversibilaHiraki
- extensie pe linia a 3-a sau a 4-aHonte
- mutarea adecvataHorikomi (sacrificare)
- o singura piatra jucata ca sacrificiuHoshi (stea)
- punctul 4x4Ichigo-masu
- patratul dulgheruluiIgo
- un nume alternativ pentru GoIkken-tobi
- extensie de un singur punctInsei
- student pentru a deveni profesionistIppoji
- suprafata mareIshi-no-shita
- sub pietre; un tesujiIshi
- piatraJi Dori Go
- un termen pentru “Go la teritoriu”Jigo
- joc terminat la egalitate (prin teritorii egale)Jingasa
- triunghi gol dublu (4 in forma de "T")Joseki
- secvente cunoscute care duc la pozitii multumitoare atit pentru alb cit si pentru negruJun Kan Ko
- o pozitie foarte rara care implica o captura repetataKado
- unghiKageme
- ochi falsKakae
- stransoareKakari
- (apropiere); o miscare ce ataca o singura piatra adversa dintr-un colt; prevenita de ShimariKarami
- separareKata-sente
- Sente unilateralKatatsuki (lovitura la umar)
- o mutare pe diagonala pietrei adversaruluiKatatsugi
- o conexa solidaKake
- a impinge in josKaketsugi (conexa vunerabila)
- o conexa deschisa Un exemplu ar fi trei piese care inconjoara un punct gol Promite forma de ochi, dar poate fi atacataKatachi
- forma pietrelor
Sabaki
- dezvoltare rapida, forma usoaraKarui
- o singura mutare folositoare pentru o forma flexibilaOmoi
- forma “grea”Keima
- extensia in forma mutarii calului din sahKeima-tsugi
- conexa folosind keimaKeima-watari
- conexa la marginea tablei folosind keimaKeshi
- eliminareKikashi
- mutare care forteaza, de obicei facuta in afara circuitului jocului Adesea ii se raspunsde, iar dupa aceea este ignorata; pentru a fi folosita mai tarziu in partidaKiri
- taieturaKiri-chigae
- taietura in diagonalaKiri-nobi
- taiere si extindereKo
- captura repetata (literalmente
'eternitate')Ko threat
- o miscare facuta (la care se spera a se raspunde) inainte de a recaptura in koKomi
- ajustare a scorului de obicei penalizand negrul pentru ca muta primul De obicei 65 puncteKomoku
- punct mic; punctul 3x4Korigatachi
- (forma inghetata); o forma ineficienta sau urataKosumi
- mutare in diagonala propriei pietreKosumi-tsuke
- un kosumi care este in acelasi timp tsukeKyu
- rang de incepatorMagari
- intoarcere; mutare care intoarce un grup, formand un coltMane Go
- Go in oglinda. Albul jucand simetric fata de negruMannen Ko
- Ko-ul de 1.000 de ani; o forma speciala in care cine incepe primul atacul trebuie sa gaseasca imediat o amenintare de koMe
- ochi sau punctMe ari me nashi
- un semeai in care unul din grupuri are un ochi iar celalt nuMiai
- doua puncte care au aceiasi valoare; daca adversarul joaca intr-unul, trebuie jucat celalaltModori
- retragereMoku
- punctMokuhazushi (punct-detasat)
- punctul 3x5Moyo
- potential teritoriu mareMukai-komoku
- un komoku simetric opus jucat in fusekiNadare
- Joseki avalansaNaka-de
- plasare centralaNakade
- foruma de ochi neterminataNarabi
- extensie adiacenta de la un punct care nu este in contactNidan bane
- doua hane jucat consecutiv de un jucatorNidan osae
- doua blocari succesive ale pietrelor adversaruluiNigiri
- echivalentul aruncatului cu banul pentru a decide cine incepe Unul ia un pumn de piese iar celalalt trebuie sa spuna par sau imparNihon kiin
- Asociatia Japoneza de GoNi ren sei
- Fuseki cu cate o piesa in cate un colt de pe aceiasi laturaNobi
- salt; o extensie care se indeparteaza de tsuke-le adversarului, cross-cut, etcNobi-komi
- extindere in teritoriul adversNozoki
- o mutare spion care ameninta ca taieNuki
- capturaOba
- punct mare in FusekiOgeima (mutarea mare a calului de sah)
- trei in diagonala si una vertical (sau invers)Oiotoshi
- metoda de captura in care sunt sacrificate piese pentru a da o forma moartaOki
- mutare intr-un punct vital (pentru a omori grupul)Onadare
- Joseki-ul “avalansa mare”Osae
- o mutare care blocheaza extensia pe linieOshi
- a impingeOshi-tsubushi
- mutare strivitoareOyose
- secvente mari de final de partidaOzaru
- saltul maimuteiPintsugi
- conexa intrePonnuki
- forma a patru piese dupa ce au capturat una singuraRyo
- dubluSabaki
- joc usor; pietre dispensabileSagari
- a cobori spre marginea tableiSanba-garasu
- "Trei ciori". Trei piese intr-o linie diagonala 2; un grup de 3 jucatori de varfSangen
- interval de 3 puncteSan ren sei
- un fuseki cu 3 hoshi-uri ocupate (de un jucator) pe o laturaSan-san
- punctul 3x3Saru-suberi
- saltul maimuteiSashikomi
- insertieSei moku
- punctele de handicapSeki
- o situtaie in care nici un jucator nu poate sa il puna pe celalalt in ate fara a se pune singur in ate. Egalitate; nu se acorda nici un teritoriu.Seki-to
- sacrificiul a doua piese la marginea tableiSemeai
- cursa de capturareSente
- amenintare ce forteaza un raspuns, creaza initiativa Dreptul de a alege unde sa joci Opusul lui goteShibori
- mutare care “strange”Shicho
- scaraShicho-atari
- intrereupere de scara O piatra jucata in drumul unei potentiale scari, amenintand ca aceasta nu va mai mergeShimari
- o formatie de colt alcatuita din doua piese Na asigura coltul, dar atacatorul este in dezavantaj Opusul kakari-ului
Kogeima shimari
- punctele 3x4 si 5x3Ikken shimari
- punctele 3x4 si 5x4Ogiema shimari
- punctele 3x4 si 6x3Shin fuseki
- o strategie revolutionara din anii 1930 Acum amestecata cu strategia traditionala pentru a forma stilul modernShinogi
- secventa care duce la o forma de ochi (atunci cand esti atacat)Shita-hane
- Hane pe dedesubtShita-tsuke
- atasare dedesubtSoto
- in afaraSuberi
- a aluneca pe subSuji
- stil; maiestrieSusoaki
- fusta deschisaSute ishi
- piatra de sacrificiuTachi
- extensie adiacenta centruluiTaisha
- pn joseki ce apare de la un kakari din punctul 4x3 ignoratTakamoku
- punctul 4x5Take-fu
- nod de bambusTasuki fuseki
- negrul jucand acelasi lucru in coltul opusTedomari
- ultima mutare (intr-o anumita secventa de 'mutari bune')Ten gen
- punctul din centrul tableiTenuki
- a ignora ultima mutare a adversarului pentru a juca in alta parteTe okure
- mutare irositaTesuji
- cea mai buna mutare intr-o pozitie locala; mutare tactica iscusitaTetchu
-stilp de fier; doua pietre puse intr-o linie aproape de margineDiagrama Tewari
- analiza prin inlaturarea pietrelor mai putin importanteTobi
- Salt
Tobi-dashi
- a sari in afaraTobi-komi
- a sari in teritoriul adversaruluiTobi-magari
- a sari in unghi dreptTobi-tsuke
- a sari si a se atasa de piesa adversaTorazu San Moku
- o pozitie foarte rara in colt, in care amandoi jucatorii pot captura primii, dar ar castiga mai putine puncte daca ar face aceastaTsugi
- conexaTsuke
- atasare O mutare facuta atasand piesa proprie de una adversa
Tsuke-atari
- a se lovi (“cu capul inainte”)Tsuke-giri
- atasare si apoi taiereTsuke-kaeshi
- contra-atacTsuke-koshi
- atasare la soldul unei keimeTsuke-nobi
- atasare si extensie (joseki in joc cu handicap)Tsume
- extensie care vrea sa previna extensia adversaruluiTsume-go
- probleme de viata si de moarteTsuppari
- a se lovi de (lateral)Uchi
- in interiorUchikaki
- sacrificiu pe prima line pentru a falsifica un ochiUchikomi
- invazie in teritoriul adversUttegaeshi
- revenireWarikomi
- spatiul de fixare dintre doua pieseWariuchi
- miscare care fixeaza forma si mai are si spatiu de extindereWatari
- a se conecta pe dedesubtWei Qi
- denumirea chinezeasca pentru Go (literalmente
"jocul incercuirii")Yose
- partea finala a partideiYose-ko
- un ko cu valoare micaYosu miru
- proba; pentru a vedea raspunsul adversarului. Piatra poate fi sacrificataYurumi
- a pierdeZoku-suji
- stil fals sau vulgar