Cei mai des folositi termeni in Go

Atari

Byo-yomi

Dan

Dame

Geta

Gote

Hane

Ko

Komi

Kyu

Moyo

Shicho

Seki

Sente


alti termeni foarte des intilniti :

Aji

Fuseki

Joseki

Kakari

Kosumi

Miai

Nigiri

Ponnuki

Shimari

Tenuki

Tesuji

Tsume-go

Yose



Aji
- amenintari latente sau posibilitati existente intr-o situatie

Ajikeshi
- o mutare care elimina aji-ul

Aji ga warui
- pozitie care are aji

Aki-san-kaku
- Trei pietre asezate in forma de triungi (de obicei o forma proasta)

Amarigatachi
- o forma in care jucatorul simte ca a facut mutari bune, dar defapt nu a realizat prea multe

Atari (Ate)
- O amenintare imediata de captura; mai ramane doar o libertate De obicei sa da o avertizare verbala in acest caz

Atekomi
- nesigura, dar pare a fi similara unei mutari spion

Atsumi
- o formatie puternica de pietre care se uita spre centru sau spre margine

Basami
- cleste

  • ikken basami
    - cleste intr-un pas, pe linia a 3-a

  • taka-basami
    - cleste pe linia a 4-a

  • niken basami
    - cleste in 2 pasi, pe linia a 3-a

  • sangen basami
    - cleste in 3 pasi, pe linia a 3-a

Bata-bata
- vezi oiotoshi

-bane, -basami, -biraki
- vezi hane, hasami, hiraki

Boshi (palarie)
- mutare care “pune capac”

Botsugi
- conexa care formeaza un zid de trei piese

Byo-yomi
- timp extra dupa ce s-a terminat timpul total de pe ceas

Chosei
- viata eterna; o pozitie rara ce implica o captura repetata

Chuban[sen]
- mijlocul partidei

Chu oshi gatchi
- victorie rapida (timpurie) printr-o latura mare

Daidaigeima
- muatre la patru spatii in lungime si unul vertical, sau invers, fata de o piesa proprie; (precum mutarea calului la sah, foarte mare)

Dame
- (inutil); un punct neutru, care nu este teritoriul nimanui; o libertate inutila

Damezumari
- lipsa de libertati

Dan
- rang avansat

Dango
- un grup masiv de piese; o forma foarte ineficienta

De
- o mutare care intra intre doua piese adverse

Degiri
- secventa de doua mutari care imping si taie

Fukure
- umflatura in exterior

Furikawari
- schimb de teritorii

Fuseki
- miscarile de inceput de partida care stabilesc influenta si delimiteaza teritoriile (ad literam
pietre imprastiate)

Geta
- retea; o metoda de a captura o piatra adversa folosind o “plasa”

Gote
- mutare defensiva, pierderea initiativei

Gote no sente
- mutare gote cu potential de muatare sente

Guru guru mawashi
- "a se invarti in cerc (in dango)" o serie de atacuri care duc la o scara proasta si la captura

Guzumi
- un triunghi gol (forma buna)

Hai
- a se tiri

Hamari
- a intra intr-o capcana

Hamete
- o capcana

Hana-tsuke
- conexa la un capat

Hane
- mutare in diagonala jucata in contact cu o piesa adversa

  • Hane-dashi
    - Hane in exterior

  • Hane-kaeshi
    - contra-hane

  • Hane-komi
    - Hane intre doua pietre

  • Hane-tsuki
    - atac la burta

  • Shita-hane
    - Hane dedesubt

Hanami ko
- ko in care un jucator nu are mai nimic de pierdut iar celelalt foarte mult

Harazuke
- atac la burta

Hasami
- mutare care nu mai permite extensia pe nici o parte a adversarului (vezi basami)

Hasami-tsuke
- atasare-cleste

Hazama
- punct de echilibru

Hazama-tobi
- saritura de un punct pe diagonala

Hiki
- retragere

Hikkuri-kaeshi
- secventa auto-reversibila

Hiraki
- extensie pe linia a 3-a sau a 4-a

Honte
- mutarea adecvata

Horikomi (sacrificare)
- o singura piatra jucata ca sacrificiu

Hoshi (stea)
- punctul 4x4

Ichigo-masu
- patratul dulgherului

Igo
- un nume alternativ pentru Go

Ikken-tobi
- extensie de un singur punct

Insei
- student pentru a deveni profesionist

Ippoji
- suprafata mare

Ishi-no-shita
- sub pietre; un tesuji

Ishi
- piatra

Ji Dori Go
- un termen pentru “Go la teritoriu”

Jigo
- joc terminat la egalitate (prin teritorii egale)

Jingasa
- triunghi gol dublu (4 in forma de "T")

Joseki
- secvente cunoscute care duc la pozitii multumitoare atit pentru alb cit si pentru negru

Jun Kan Ko
- o pozitie foarte rara care implica o captura repetata

Kado
- unghi

Kageme
- ochi fals

Kakae
- stransoare

Kakari
- (apropiere); o miscare ce ataca o singura piatra adversa dintr-un colt; prevenita de Shimari

Karami
- separare

Kata-sente
- Sente unilateral

Katatsuki (lovitura la umar)
- o mutare pe diagonala pietrei adversarului

Katatsugi
- o conexa solida

Kake
- a impinge in jos

Kaketsugi (conexa vunerabila)
- o conexa deschisa Un exemplu ar fi trei piese care inconjoara un punct gol Promite forma de ochi, dar poate fi atacata

Katachi
- forma pietrelor

  • Sabaki
    - dezvoltare rapida, forma usoara

  • Karui
    - o singura mutare folositoare pentru o forma flexibila

  • Omoi
    - forma “grea”

Keima
- extensia in forma mutarii calului din sah

Keima-tsugi
- conexa folosind keima

Keima-watari
- conexa la marginea tablei folosind keima

Keshi
- eliminare

Kikashi
- mutare care forteaza, de obicei facuta in afara circuitului jocului Adesea ii se raspunsde, iar dupa aceea este ignorata; pentru a fi folosita mai tarziu in partida

Kiri
- taietura

Kiri-chigae
- taietura in diagonala

Kiri-nobi
- taiere si extindere

Ko
- captura repetata (literalmente
'eternitate')

Ko threat
- o miscare facuta (la care se spera a se raspunde) inainte de a recaptura in ko

Komi
- ajustare a scorului de obicei penalizand negrul pentru ca muta primul De obicei 65 puncte

Komoku
- punct mic; punctul 3x4

Korigatachi
- (forma inghetata); o forma ineficienta sau urata

Kosumi
- mutare in diagonala propriei pietre

Kosumi-tsuke
- un kosumi care este in acelasi timp tsuke

Kyu
- rang de incepator

Magari
- intoarcere; mutare care intoarce un grup, formand un colt

Mane Go
- Go in oglinda. Albul jucand simetric fata de negru

Mannen Ko
- Ko-ul de 1.000 de ani; o forma speciala in care cine incepe primul atacul trebuie sa gaseasca imediat o amenintare de ko

Me
- ochi sau punct

Me ari me nashi
- un semeai in care unul din grupuri are un ochi iar celalt nu

Miai
- doua puncte care au aceiasi valoare; daca adversarul joaca intr-unul, trebuie jucat celalalt

Modori
- retragere

Moku
- punct

Mokuhazushi (punct-detasat)
- punctul 3x5

Moyo
- potential teritoriu mare

Mukai-komoku
- un komoku simetric opus jucat in fuseki

Nadare
- Joseki avalansa

Naka-de
- plasare centrala

Nakade
- foruma de ochi neterminata

Narabi
- extensie adiacenta de la un punct care nu este in contact

Nidan bane
- doua hane jucat consecutiv de un jucator

Nidan osae
- doua blocari succesive ale pietrelor adversarului

Nigiri
- echivalentul aruncatului cu banul pentru a decide cine incepe Unul ia un pumn de piese iar celalalt trebuie sa spuna par sau impar

Nihon kiin
- Asociatia Japoneza de Go

Ni ren sei
- Fuseki cu cate o piesa in cate un colt de pe aceiasi latura

Nobi
- salt; o extensie care se indeparteaza de tsuke-le adversarului, cross-cut, etc

Nobi-komi
- extindere in teritoriul advers

Nozoki
- o mutare spion care ameninta ca taie

Nuki
- captura

Oba
- punct mare in Fuseki

Ogeima (mutarea mare a calului de sah)
- trei in diagonala si una vertical (sau invers)

Oiotoshi
- metoda de captura in care sunt sacrificate piese pentru a da o forma moarta

Oki
- mutare intr-un punct vital (pentru a omori grupul)

Onadare
- Joseki-ul “avalansa mare”

Osae
- o mutare care blocheaza extensia pe linie

Oshi
- a impinge

Oshi-tsubushi
- mutare strivitoare

Oyose
- secvente mari de final de partida

Ozaru
- saltul maimutei

Pintsugi
- conexa intre

Ponnuki
- forma a patru piese dupa ce au capturat una singura

Ryo
- dublu

Sabaki
- joc usor; pietre dispensabile

Sagari
- a cobori spre marginea tablei

Sanba-garasu
- "Trei ciori". Trei piese intr-o linie diagonala 2; un grup de 3 jucatori de varf

Sangen
- interval de 3 puncte

San ren sei
- un fuseki cu 3 hoshi-uri ocupate (de un jucator) pe o latura

San-san
- punctul 3x3

Saru-suberi
- saltul maimutei

Sashikomi
- insertie

Sei moku
- punctele de handicap

Seki
- o situtaie in care nici un jucator nu poate sa il puna pe celalalt in ate fara a se pune singur in ate. Egalitate; nu se acorda nici un teritoriu.

Seki-to
- sacrificiul a doua piese la marginea tablei

Semeai
- cursa de capturare

Sente
- amenintare ce forteaza un raspuns, creaza initiativa Dreptul de a alege unde sa joci Opusul lui gote

Shibori
- mutare care “strange”

Shicho
- scara

Shicho-atari
- intrereupere de scara O piatra jucata in drumul unei potentiale scari, amenintand ca aceasta nu va mai merge

Shimari
- o formatie de colt alcatuita din doua piese Na asigura coltul, dar atacatorul este in dezavantaj Opusul kakari-ului

  • Kogeima shimari
    - punctele 3x4 si 5x3

  • Ikken shimari
    - punctele 3x4 si 5x4

  • Ogiema shimari
    - punctele 3x4 si 6x3

Shin fuseki
- o strategie revolutionara din anii 1930 Acum amestecata cu strategia traditionala pentru a forma stilul modern

Shinogi
- secventa care duce la o forma de ochi (atunci cand esti atacat)

Shita-hane
- Hane pe dedesubt

Shita-tsuke
- atasare dedesubt

Soto
- in afara

Suberi
- a aluneca pe sub

Suji
- stil; maiestrie

Susoaki
- fusta deschisa

Sute ishi
- piatra de sacrificiu

Tachi
- extensie adiacenta centrului

Taisha
- pn joseki ce apare de la un kakari din punctul 4x3 ignorat

Takamoku
- punctul 4x5

Take-fu
- nod de bambus

Tasuki fuseki
- negrul jucand acelasi lucru in coltul opus

Tedomari
- ultima mutare (intr-o anumita secventa de 'mutari bune')

Ten gen
- punctul din centrul tablei

Tenuki
- a ignora ultima mutare a adversarului pentru a juca in alta parte

Te okure
- mutare irosita

Tesuji
- cea mai buna mutare intr-o pozitie locala; mutare tactica iscusita

Tetchu
-stilp de fier; doua pietre puse intr-o linie aproape de margine

Diagrama Tewari
- analiza prin inlaturarea pietrelor mai putin importante

Tobi
- Salt

  • Tobi-dashi
    - a sari in afara

  • Tobi-komi
    - a sari in teritoriul adversarului

  • Tobi-magari
    - a sari in unghi drept

  • Tobi-tsuke
    - a sari si a se atasa de piesa adversa

Torazu San Moku
- o pozitie foarte rara in colt, in care amandoi jucatorii pot captura primii, dar ar castiga mai putine puncte daca ar face aceasta

Tsugi
- conexa

Tsuke
- atasare O mutare facuta atasand piesa proprie de una adversa

  • Tsuke-atari
    - a se lovi (“cu capul inainte”)

  • Tsuke-giri
    - atasare si apoi taiere

  • Tsuke-kaeshi
    - contra-atac

  • Tsuke-koshi
    - atasare la soldul unei keime

  • Tsuke-nobi
    - atasare si extensie (joseki in joc cu handicap)

Tsume
- extensie care vrea sa previna extensia adversarului

Tsume-go
- probleme de viata si de moarte

Tsuppari
- a se lovi de (lateral)

Uchi
- in interior

Uchikaki
- sacrificiu pe prima line pentru a falsifica un ochi

Uchikomi
- invazie in teritoriul advers

Uttegaeshi
- revenire

Warikomi
- spatiul de fixare dintre doua piese

Wariuchi
- miscare care fixeaza forma si mai are si spatiu de extindere

Watari
- a se conecta pe dedesubt

Wei Qi
- denumirea chinezeasca pentru Go (literalmente
"jocul incercuirii")

Yose
- partea finala a partidei

Yose-ko
- un ko cu valoare mica

Yosu miru
- proba; pentru a vedea raspunsul adversarului. Piatra poate fi sacrificata

Yurumi
- a pierde

Zoku-suji
- stil fals sau vulgar